Sufi’s the People of the Path, part I and II


Sufis the People of the Path

About Zik’r, a total form of Love

Osho distills the essence of Sufism for the contemporary man, not to inform the reader about the state of mysticism but to create the situation in which we can discover the mystic within ourselves.

“I am not really talking on Sufism. I will be talking Sufism. If you are ready, if you are ready to go into this adventure, then you will attain to a taste of it. It is something that will start happening in your heart. It is something like a bud opening. You will start feeling a certain sensation in the heart – as if something is becoming alert, awake there; as if the heart has been asleep for long and now?the first glimmer of the morning – and there you will have the taste.” Osho       Sufis: The People of the Path, Vol. 1

“Whenever a religion is alive it is because of Sufism. Sufism simply means a love affair with God, with the ultimate; a love affair with the whole. It means that one is ready to dissolve into the whole, that one is ready to invite the whole to come into one’s heart.”

Sufi’s The People of the Path, part II

In this book of talks on Sufism, Osho takes some beautiful traditional Sufi stories and uses them as tools to chip away at the obsolete and blind belief systems in which modern man is ensnared. He alternately answers questions, speaking on such issues as truth and the process of authentic inner transformation, doubt and the dark night of the soul, the fear of inner emptiness and addiction, as well as the light of love in relating, and the difference between the physical and the emotional heart.

Man is a Quest – Not a Question

For Osho, one of the vital messages Sufism offers us is to participate wholeheartedly in the challenge and the mystery of life: “Man is a quest – not a question but a quest. A question can be solved intellectually, but a quest has to be solved existentially.” OshoSufis: The People of the Path, Vol. 2

Sufi’s People of the Path, Nederlands

Het boek ‘Sufi’s the People of the Path’ gaat over zikr, een totale vorm van Liefde. Wat kunnen we in dat opzicht veel van de soefi’s leren? De soefi’s zijn echte in hier en nu levende mensen.Sufi's the People of the PathZe zeggen: “Laat je niet lam leggen door wat er eerder in je leven gebeurd is en ook niet door wat er eventueel nog kan gebeuren. Dit moment is zo kostbaar. Verspil geen energie aan het denken over vroeger of later. Het leven is nu en laat dat een moment van absolute vreugde zijn.”
De soefi’s hebben het dan over de vreugde die aldus tot zikr wordt. En zikr is een vreugde die je aan het goddelijke doet denken. Dat wil niet zeggen, dat je Gods naam alsmaar roept, zoals in een mantra. Nee, als je vol van die vreugde bent, dan drukt je hele wezen, iedere cel en elke vezel het goddelijke uit.

Het boek Sufi’s the People of the Path is verkrijgbaar bij de Boekhandel of via internet, ook als audiobook.

Review van Sufi’s the People of the Path

Als je denkt dat je in het heden kunt leven en het verleden ook nog steeds een beetje bij je kunt houden, dan heb je het mis.
En datzelfde geldt voor de toekomst.
Want: de toekomst is niets meer dan het geprojecteerde verleden.

Zo heb ik het Osho horen zeggen. En ook, dat je telkens iets af moet breken, wil je vooruit komen, wil je verder kunnen gaan met in het hier en nu te leven. “Je moet je huis niet op een brug bouwen” vernam ik van hem. “Een brug is er om over heen te gaan en dan achter je te laten; het is geen plek om je te settelen.”

Toch denk je gemakkelijk, dat je bepaalde dingen uit het verleden wel achter je aan kunt blijven slepen; het voelt zo vertrouwd en ze doen je ontwikkeling geen kwaad, zo denk je bij jezelf. In Osho’s termen kun je beter spreken van je afwikkeling dan van ontwikkeling, want hij heeft het er immers keer op keer over, dat we eerder dingen kwijt moeten raken dan erbij verzamelen….zoveel rubbish hebben we in ons.

Wat kunnen we in dat opzicht veel van de soefi’s leren?
De soefi’s zijn echte in hier en nu levende mensen. Ze zeggen: “Laat je niet lam leggen door wat er eerder in je leven gebeurd is en ook niet door wat er eventueel nog kan gebeuren. Dit moment is zo kostbaar. Verspil geen energie aan het denken over vroeger of later. Het leven is nu en laat dat een moment van absolute vreugde zijn.”

De soefi’s hebben het dan over de vreugde die aldus tot zikr wordt. En zikr is een vreugde die je aan het goddelijke doet denken.

Dat wil niet zeggen, dat je Gods naam alsmaar roept, zoals in een mantra.

Nee, als je vol van die vreugde bent, dan drukt je hele wezen, iedere cel en elke vezel het goddelijke uit.Sufis the People of the Path
Sufis the People of the Path

Op de algemene vraag, en hoe vaak stellen we die niet aan elkaar, hoe gaat het met je, hoe voel je je, zegt de soefi Uwais: “Als iemand die vanochtend geboren is en die totaal niet weet of hij de avond wel zal halen.”

Eigenlijk zegt Uwais: “Ik leef van moment tot moment, zonder de toekomst te plannen. Ik weet niet wat er vanavond gebeuren gaat. Dat kan van alles zijn, zelfs doodgaan kan daar bij horen. Ik laat me door het leven verrassen. Ik leef in verwondering en ik leef het mysterie van het leven. En dan is er naast het leven, ook nog het grootse mysterie van de dood.” ‘Sufi’s the People of the Path’

Als je het verleden loslaat en je fixatie op de toekomst laat vallen, ontstaat er een concentratie van energie. Dan wordt dit hele korte moment iets stralends, je gooit je hele energie erin en dan ervaar je zoveel vreugde en genade.

Maar kijk eens naar de mensen. Moet je die ogen eens zien. Er is geen vonkje verrast zijn in te vinden. Op hun gezicht ligt de uitdrukking van alles al meegemaakt te hebben en niets meer te verwachten. Ze zien er verveeld uit.

En dat verveeld zijn wordt extra duidelijk in het volgende grapje.
Het boek “Sufi’s, the People of the Path” is in het Engels en deze grap is daarom echt iets van de Engelse taal, maar door anderstaligen ook heel goed te begrijpen.
In een kerk kondigde de priester aan, dat er na de dienst een vergadering van het bestuur (the board) zou zijn.
Iedereen ging dus weg. En alleen de bestuursleden bleven over. Maar op de eerste rij was ook nog een andere man blijven zitten.

De priester vroeg zich af waarom die man daar nog zat. Hij zei: “Meneer, misschien hebt u het niet begrepen. Ik zei, dat er een vergadering van het bestuur (the board) is.”
“Nou,” zei de man “wie is er meer verveeld (bored) dan ik ?”
Iedereen is zo duf, levenloos en vol verveling, er is geen sprankje vreugde bij de mensen te vinden.

En dat komt omdat zij zich door het verleden in de tang laten houden.
Het is zelfs zo dat je de volgende definitie kunt hanteren, zegt Osho. Een ongelukkig mens is iemand die verleden en toekomst heeft. En een gelukkig mens is iemand die genoeg heeft aan het moment. En dat moment beleeft hij in volkomen geluk. Hij leeft nu.

In dit verband noemt Osho Ashley Montagu die een nieuw woord heeft gevormd. En dat maakt bovenstaande nog gemakkelijker te begrijpen.
Montagu zegt dat dit nieuw zijn, het voortdurend loslaten van het verleden en jezelf ervan af houden om in de toekomst te springen, een grote kunst is. En hij noemt die kunst neoteny. “Neo” betekent nieuw en “teny” betekent uitgestrekt, uitgebreid oftewel: voortdurend. ‘Sufi’s the People of the Path’

Sufis the People of the PathEen mens kan zijn hele leven nieuw zijn, hij of zij kan zijn hele leven kind blijven.

Dat wil zeggen; een mens kan gedurende zijn hele leven de kwaliteiten van een kind hebben – het is de kunst om in het heden te leven.
Degene die in het moment leeft, wordt nooit oud. Hij of wordt rijp. Je kunt met recht zeggen, dat zo iemand groeit.

Ouder worden is niet hetzelfde als groeien. Ouder worden wil alleen maar zeggen dat je langzaam aan het sterven bent; ouder worden wil zeggen, dat je langzaam zelfmoord pleegt. Maar degene die in het moment leeft, wordt nooit oud op de manier waarop anderen dat doen. Hij of zij pot geen kennis op; en zo iemand is altijd onschuldig, benieuwd, vol interesse en verwondering. Ieder ogenblik brengt een nieuwe verrassing.

Men is altijd bereid om weer een nieuwe dimensie te verkennen.
Hij of zij is altijd op avontuur uit en aan het ontdekken.
Zo iemand is het leven nooit zat en is ook nooit verveeld.
Als een kind kijkt hij steeds fris en nieuw tegen de dingen aan, zoals dit jongetje.
Een kleine jongen was in de tuin aan het spelen.
Hij was echt nog heel klein en hij was erg bang voor een grote buldog die de tuin naast zijn huis bewaakte.
Op een dag was dit zelfde jongetje echt in voor een avontuurtje. Hij klom op het hek tussen beide tuinen en de reusachtige buldog rende op hem af en begon zijn gezicht af te likken.
De jongen begon te schreeuwen en zijn moeder was vrijwel onmiddellijk ter plaatse.
“Heeft hij je gebeten, schatje?” vroeg zijn moeder. “Nee” jammerde het ventje “maar hij heeft me wel geproefd.”‘Sufi’s the People of the Path’

Nog maar een thema uit dit boek heb ik hiermee aangegeven; het is dan ook de kern van Osho’s visie: leven in het hier en nu.

Maar er staat zo oneindig veel meer in. Prachtige soefiverhalen die heel prettig te lezen zijn en waar veel dagelijkse wijsheid in staat om je voordeel in te doen. Daarnaast zijn er hoofdstukken met vragen van sannyasins die Osho op zijn geheel eigen, zeer smakelijke wijze, beantwoordt. Als je het boek ‘Sufi’s the People of the Path’ leest, zul je geen moment verveeld zijn, maar schitterende momenten in het hier en nu beleven.

Deze tweede editie is een heruitgave van het eerste deel van de twee boeken die in 1979 zijn uitgekomen. Het is in mijn ogen een prachtige eigentijdse en “verlichte” uitvoering geworden, in vergelijking met de oorspronkelijke.
Ik wens iedereen dan ook heel veel leesgenot toe bij dit in geel verschenen boek, versierd met talloze lichtjes.
‘Sufi’s the People of the Path’