The Alchemy of Yoga


The Alchemy of Yoga

Talks on the Yoga Sutras of Patanjali 

Yoga, according to Osho, need not be a path of hardship. It has been misinterpreted as such by people who mistrust the natural and fear freedom.

These talks address the source of our misery and look at what makes misery seem inevitable. Given any of life’s situations, one can be happy. The main reason that we are not is because we habitually and mechanically seek solutions and understandings outside of ourselves.

“Only an austere man eats, sleeps, loves – and that is all. He has ample time and ample energy left to observe, just to be, just to sit and look.”
Osho

Yoga The Alpha and the Omega 3

The ‘Alchemy of Yoga’ behoort tot de serie Yoga The Alpha en the Omega. Van de klassieke serie ‘Yoga the Alpha and The Omega’, bestaande uit twaalf delen, is dit deel 3 die in een herdruk verschenen is. Het is prachtig uitgevoerd in groen en er staat een zeer pregnante foto van Osho voorop.
The Alchemy of YogaSoberheid kan niet onderwezen worden en het is ook niet iets wat Osho ons nou direct voorhoudt. Wel zegt hij: ‘Als je gewoon naar het leven kijkt, dan zei je, dat hoe gecompliceerder je wordt, des te minder sensitief je ook wordt. En hoe meer je sensitiviteit afneemt, des te verder raak je van het goddelijke verwijderd.’
Verder zegt hij: ‘Kijk naar iemand die sober en eenvoudig leeft. Hij eet, drinkt en deelt liefde.
Hij heeft niet eens tijd om hier bij stil te staan. Hij is gelukkig, hij heeft zich alle genoegens diep laten smaken. Hij is voldaan, zijn diepere wezen is gevoed. Wat kan hij dan nog doen? Hij gaat zitten, kijkt naar zichzelf, doet zijn ogen dicht en slaat zijn eigen wezen gade.’

Impressie van The Alchemy of Yoga

Het boek The Alchemy of Yoga is niet gemakkelijk verkrijgbaar, mogThe Alchemy of Yogaelijk tweedehands in de Boekhandel.

Osho ontleedt de oorzaken van de ellende – ons vastklampen aan het leven en de angst voor de dood, egoïsme, aantrekking en afstoting … kortom: ons gebrek aan om vanuit bewustzijn te leven. Aan het begin maakt hij het klip en klaar, dat de soberheid waar Patanjali het over heeft niets te maken met het slecht behandelen van het lichaam: “. Het leven betekent meer als je gevoelig bent, het leven betekent
minder als je minder gevoelig bent.”
Osho heeft zoals altijd de visie en begrip om alles, zelfs het schijnbaar meest complexe, tot zijn eenvoudigste essentie terug te brengen.
“Voor mij is het leven in zijn totaliteit goed en als je in staat bent om het leven in zijn totaliteit te begrijpen, alleen dan kun je vieren … Celebration is mijn basishouding, onafhankelijk van wat het leven me brengt.

Excerpt from The Alchemy of Yoga

Chapter 1

Austerity cannot be practiced. You simply have to look at life and see that the more complicated you become, the less sensitive you become. And the less sensitive you are, the farther away from the divine you are. The more sensitive you become, the closer and closer and closer you come. A day comes when you are sensitive to the very roots of your being; suddenly you are no longer there, you are just a sensibility, a sensitivity. You are no longer there, you are just an awareness. And everything is beautiful then, everything is alive; nothing is dead.

Everything is conscious, nothing is unconscious. With your sensitivity, the world changes. At the last moment, when the sensitivity reaches to its total, its ultimate climax, the world disappears; there is godliness. God is not to be found, really; sensitivity has to be found. Be sensitive so totally that nothing is left behind, no holding back; and suddenly, God is there. God has always been there, only you were not sensitive.

Chapter 7

And you can be free. You need not wait for the whole world to be freed first. You can be blissful. You need not wait for the whole world to be freed from miseries. If you wait, you will wait in vain – it is not going to happen.

This is an inner phenomenon: to be freed from bondage. You can live totally free in a totally unfree world. You can live totally free; even in a prison it makes no difference, because it is an inner attitude. If your inner seeds are broken, you are free. You cannot make Buddha a prisoner. You can throw him in the prison but you cannot make him a prisoner. He will live there, he will live there with full awareness. If you are in full awareness you are always in moksha, always in freedom. Awareness is freedom, unawareness is bondage.